سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رونامه نگاری شهروندی 2

دوشنبه 94/3/25, 12:24 عصر



رونامه نگاری شهروندی 2

 روز دوم : 

در این دو روز سعی کردم هیچ کدام از سوژه های گفتگو ، تعمدی انتخاب نشوند .  یک گشت و گذار در سطح شهر و دیدن چهره های مردم بهترین حالت ممکن برای انتخاب سوژه ها بود .

برای خرید نان محلی کردستان ، از یکی از خیابانهای اصلی شهر عبور می کردم . یک مغازه کوچک ، که وقتی کنار در ورودی اش می ایستادی ، گرمای تنوز نانوایی سنتی در این فصل ، اذیتت می کرد .

وقتی بحث قیمت نان پیش آمد ، بدون معطلی این مسئله را به مذاکرات هسته ای گره زد ، یا شاید هم من برداشت اشتباهی کردم و این مسئله اصلاً و ذاتا گره خورده است با این مسائل ... شاید .

ناصر می گوید با توجه به  پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات ( از اطلاعاتش در این خصوص و پیگیری اخبارش کمی تعجب کردم ) انشالله با لغو تحریم ها وضع بهتر می شود . ناصر در ادامه گفت به نظرم مذاکرات خوب بوده و وزیر امور خارجه ما هم می تواند به نتیجه خوبی در این مذاکرات دست پیدا کند چرا که به آریالای ظریف اعتقاد دارم . آقای ظریف کارش را بلد است . مطمئنم که با این گشایش ، بخت جوانان بیکار هم باز می شود .( این اصطلاح خودش بود ) .

ناصر از اینکه قشر مرفه جامعه تحت هیچ شرایطی حتی تحریم هم کک شان نمی گزد ، حس خوشایندی نداشت . این طعنه ناصر وقتی به زبان آورده شد که شادی و خوشحالی پسری جوان را در هنگام پیاده شدن از خودروی لوکسش مشاهده کرد . به عقیده ناصر این شرایط ، پولدارها را پولدارتر و فقرا را فقیرتر کرده است .

بعد از خرید نان ، در همین جا بحث را پایان دادم ، شاید احساسم به من راست می گفت که ناصر کم کم داشت آرامش خود را از دست می داد و من نمی خواستم این اتفاق بیفتد .

دلیل آوردن در خصوص سختی مذاکره با این شرایط کنونی و نسبت ربط آن به مسائل جاری ، دردی را در درد و دلهای خودمانی با ناصر و افرادی از ای ندست دوا نمی کرد . ناصر فقط می خواست اوضاع زندگی اش بهتر شود . زیاده خواه هم نبود و به حداقلی که در محضر خانواده اش شرمنده نشود راضی بود .

به نظر شما الان ناصرها در پیش خانواده هاشان شرمنده هستند یا ... ؟!


بد نیست در این خصوص به نتایج برخی از نظرسنجی های رسمی هم در این خصوص توجه کنیم  که اتفاقاً از آن نتایج قابل تاملی بدست خواهد آمد ؛

1- صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران ( درج شده در سایت خبری الف )

طبق نظر سنجی که توسط این سازمان صورت گرفته 75 درصد افراد شرکت کننده در طرح معتقدند اگر توافقات به نتیجه نرسد مقصر آمریکایی ها هستند. همچنین در این نظر سنجی 64 درصد مردم موافق بی طرفی رسانه ملی در پخش نشست های مربوط به مذاکرات هسته ای بوده اند.

رئیس سازمان صدا و سیما  با بیان اینکه صدا و سیما تلاش دارد تا قدرت تحلیل مردم و آگاهی آنان را نسبت به بحث مذاکرات هسته ای بالا ببرد، گفت: 72.9 درصد مردم در این نظر سنجی اعلام کرده اند اگر مذاکرات هسته ای به توافق نرسد باید غنی سازی در ایران ادامه پیدا کند.

2- خبرگزاری ایسنا 

بر اساس نتایج پژوهشی که دانشگاه مریلند منتشر کرد، 94 درصد از مردم کشورمان، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را برای ایران لازم دانسته و تنها حدود 6 درصد از مردم استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را برای کشورمان لازم ندانسته و یا به این سوال پاسخی نداده‌اند.

این پژوهش نتایج جالب توجه دیگری نیز در مورد مذاکرات کشورمان با کشورهای 5+1 در بر داشته است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد با وجود این که مردم کشورمان در مجموع موافق دستیابی به توافقی قابل قبول با کشورهای 5+1 هستند، اما 71 درصد مردم کاهش یافتن تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی هسته‌ای را بر نتافته و 75 درصد نیز اعلام کرده‌اند که پذیرش هرگونه محدودیت در فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای کشور، غیر قابل قبول است.

 








» مطلب قبلی : تعبیر رویای اردوغان


ادامه مطلب...