سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعبیر رویای اردوغان

یکشنبه 94/3/17, 9:50 صبح



تعبیر رویای اردوغان

روزهای سرونوشت ساز برای ترکیه

 

گزارش

 

چشمها امروز نظاره گر صندوق های رأی مردم ترکیه خواهد بود تا ببینند آیا اردوغان می تواند به رویای خویش دست یابید یا خیر . رجب اردوغان خود را در مرکز میدانی نورانی از عظمت می بیند که از طریق آن توانسته با مخالفان داخلی و دشمنان خارجی خود مقابله کند. او  در رویه ای آشکار قصد دارد از شخصیت اجداد سلاطین عثمانی خود الگو بگیرد و خود سلطانی حقیقی شود.

اردوغان برای نیل به این هدفش به راحتی پله های ترقی خویش را ویران نمود . در همین راستا وی حتی علیه نزدیک ترین هم پیمانانش نظیر فتح الله گولن که در رساندن او به قدرت در سال 2002 سهمی به سزا داشت، وارد عمل شد و انقلابی در روابط خود با آنها به راه انداخت. با توسعه نهادهای نظامی ، از آن بعنوان بازوی قدرتمند اعمال قردت استفاده کرد در این زمان ترکیه به بزرگترین زندان روزنامه نگاران نیز بدل شد .

بی اخلاقی های سیاسی وی به اینجا ختم نشد. تحت فشار گذاشتن احزاب مخالف سکولار و ترسیم تصویری ناخوشایند از آنها در چارچوب دموکراسی ،  بازگرداندن روحیه طایفه گری به میان طیف های مختلف جامعه ترکیه ، دادن وعده صلح به کردها که اتفاقاً هم هرگز عملی نشد ، از این دست اقدامات بود.

در عرصه بین المللی نیز اردوغان با ادعای وکالت خود نسبت به برخی از کشورهای عربی منطقه ، خود را وارد بازیهای بزرگی نموده است .

اردوغان اگر بتواند امروز آرای کافی در پارلمان کسب کند ، بدون تردید گام بزرگی برای تدوین قانون ریاست جمهوری جدید ترکیه خواهد برداشت . اردوغان می خواهد همانند پادشهان بزرگ ترک ، اقداماتی انجام دهد که چیزی فراتر از حضور متمادی بر کرسی قدرت باشد .

تیک دانفورت در فارن آفرز می نویسد " برخی در توضیح سیاست خارجی عدالت و توسعه به عوامل ایدئولوژیک مانند اسلام گرایی، نوعثمانی گرایی و نظریات آکادمیک داوود اوغلو اشاره می کنند. برخی به فاکتورهای عمل گرایانه مانند رشد اقتصادی و افزایش قدرت، احساس امنیت و اعتماد به نفس ترکیه اشاره می کنند. اما سیاست خارجی ترکیه در ادامه روند تاریخی مبارزه با امپریالیسم در این کشور و تأثیر این مبارزه بر نگاه ترکیه به جهان عرب است. از جنگ جهانی اول تاکنون، افکار عمومی در ترکیه با اعراب به عنوان قربانیان همیشگی قدرت های استعماری همبستگی داشته است، اما هر وقت اعراب با دشمنان استعمارگر ترکیه همکاری کرده اند، این رابطه خصمانه شده است. گویا اهمیت عرب ها تنها به خاطر نوع ارتباط آنها با قدرت های بیرونی است: ابتدا بریتانیا، سپس اتحاد جماهیر شوروی و اکنون ایالات متحده .

فارغ از تغییرات ژئوپولتیک منطقه، تصور ترکیه از ایالات متحده و دنیای عرب احتمالاً چندان تغییری نخواهد کرد. چالش پیش روی آمریکا و ترکیه این خواهد بود که منافع مشترک خود را در منطقه حفظ کنند، حتی اگر در برخی مسائل اختلاف داشته باشند "

مردم ترکیه سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری اردوغان را به چانکایا فرستادند و به وی و حزبش نمره قبولی دادند. به فرض پیروزی در انتخابات پارلمانی باز وی تا سال 2019 در چانکایا خواهد بود. در همین راستا اگر معادلات داخلی و بین المللی تاثیرگذار بر روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه و اردوغان دستخوش تغییر نشود  با توجه به نبود آلترناتیو برای حزب عدالت و توسعه و اردوغان می توان حتی تداوم ماندگاری اردوغان در کسوت رئیس جمهور را تا 2024 یعنی یکسال پس از یکصدمین سالگرد جمهوریت را نیز متصور شد .

باید منتظر ماند و دید آیا اتفاقات پارک گزی می تواند برای وی دردسر درست کند یا خیر ؟! به هر حال نتایج انتخابات امروز می تواند در صورت پیروزی موتور محرکه قدرتمندی برای پیشبرد اصلاحات حزب عدالت و توسعه باشد .

 

 

 






» مطلب بعدی : رونامه نگاری شهروندی 2


» مطلب قبلی : ارزیابی رسانه


ادامه مطلب...