سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارزیابی رسانه

سه شنبه 94/3/12, 8:40 عصر



بررسی و ارزیابی رسانه

در این بخش در خصوص سبک خبر نویسی ، پوشش خبری و سطح و نحوه استفاده از فنون گرافیکی در سه روز نامه شرق ، کیهان و جام جم مطالبی نگاشته می شود .

 

روزنامه شرق :

جهت گیری کلی :

 با در نظر گرفتن آمارهایکمی و بررسی های کیفی در طول مدت 10 روز از نوبت متوالی انتشار این روزنامه به طور آزمایشی ، به دست می آید که :

- شرق ترجیح می دهد بیشتر به مسائل داخلی و مرتبط با سیاست داخلی بپردازد .

- در قالب تفسیر و تحلیل هایش ، به ارائه نرم خبری قابل اعتنا به مردم بپردازد ، آنهم بدون قضاوت های یک طرفه و جانبدارانه .

- شرق سعی می کند تیترهای کوتاه و مثبت بزند و این یعنی دقیقاً تقابل با شیوه روزنامه نگاری و تیتر زنی کیهان .

- در شرق فضای کمی به آگاهی اختصاص یافته این حالت روانی نسبتاً مناسبی را در مخاطب برای خواندن مطالب بدون مزاحمت های تصویری ایجاد می کند .

 - شرق بدون تردید با نگاهی قانون مند سعی دارد نگاه اصلاح طلبانه خود را در ارتباط با مخاطب جاری نشان دهد .

سطح و میزان استفاده از گرافیک : 

 - ترکیب بندی صفحات مناسب است و چشم را خسته نمی کند .

- مخاطب خاص را در هر روز به دنبال مطالبی خاص در فضایی خاص می کشاند . تقریبا مخاطب می داند در هر مراجعه در کجای روزنامه به دنبال مطلب خود باشد .

- آرم زیبا و ساده طراحی شده و تغییر رنگ آن به تناسب مناسبتهای مختلف حس خوبی القا می کند .

- از عکسهای به جا و با کیفیت در شرق استفاده می شود .

 

 


 

 

روزنامه کیهان :

جهت گیری کلی :

با در نظر گرفتن آمارهایکمی و بررسی های کیفی در طول مدت 10 روز از نوبت متوالی انتشار این روزنامه ، به دست می آید که :

- در نگاه اول حجم فضای بسیار زیاد کیهان برای آگهی آنهم با در علم به کمک های بی نظیر مالی به این روزنامه  به شدت چشم را آزار می دهد . به نظرم مطالعه آن برای عاشقانش فقط قابل تحمل است .

- کیفیت کاغذ چاب به شدن پایین است .

- استفاده از علامت‌های تعجب و سوال، یکی از ویژگی‌های کلیدی تیترهای کیهان است  آنهم زمانی که این شیوه غیر حرفه ای و غیر آکادمیک است و نا متعارف در هنگام مطالعه .

- کیهان ضمن استفاده از اینچنین علامت‌هایی در تیتر به نوعی به مخاطب خود  القا می کند که از نظر او امر گفته شده واقعیت ندارد  واین یعنی تعجب کردن به جای مخاطب !!!

- در تمامی صفحات اول جهت گیری تند و خارج از چارچوب نسبت به جریان اعتدال و اصلاح طلب ، مشاهده می شود .

 

سطح و میزان استفاده از گرافیک : 

- بر خلاف شرق ، مدام جای کادرهای کناری نیم صفحه اول تغییر می کند ، آنهم نه به کل حرفه ای و جذاب . در برخوردهای متوالی احساس سردرگمی به خواننده القاء می شود .

- تیترها به نظر بیش از اندازه بزرگ شده اند و اصولا عکسهای بی کیفیت ضمیمه تیتر می شود که به شدت از حس آرامش مخاطب در هنگام مطالعه می کاهد .

- کیفیت کاغذ و کادر بندی و وجود آگهی های بسیار  زیاد ، لذت مطالعه روزنامه را از انسان سلب می کند و اگر تیترهای اغراق آمیز و تند و تیز کیهان نبود ، شاید کسی مجاب نمی شد حتی به طرفش برود .

 

 


 

روزنامه جام جم :

 

جهت گیری کلی : 

جام جمی که در مقایسه با کیهان و شرق در نهایت خنثی بودن به سر می برد ، بیشتر توجه خود را معطوف تیترهایی می کند که به نظر اصلا حتی در سطح دوم و سوم افکار عمومی هم نیستند .

الویت های جام جم رسیدگی و پرداخت به مسائل جاری فرهنگی و اجتماعی است ، البته بدون جهت گیری خاص . شاید این خنثی بودن در نگاه اول کمی احساس آرامش در خصوص خروج از هیاهوی رسانه های چ و راست به انسان می دهد اما با چند بار مطالعه و مشترک شدن ، حس کسالت و عدم هیجان به انسان دست می دهد . حسی که هر انسانی را به دنبال خبر می کشاند ولی در جام جم خبری از آن نیست .

 

نکته قابل توجه این است که جام جم بیشتر د صفحه اول ، حجم وسیعتری از اطلاعات مربوط به یک خبر خاص را در اختیار مخاطب قرار می دهد ، شیوه ای که در کیهان و شرق کم رنگ تر است .

 

سطح و میزان استفاده از گرافیک : 

جام جم نیز از صفحه بندی ، کادر بندی ، رنگ بندی و گرافیک خوبی برخوردار است .

عکسها کیفیت خوبی دارند و مناسب انتخاب و چیده شده اند .

مطالعه روزنامه ( البته به عنوان سرگرمی و پیگیری مسائل اجتماعی ) حس خوبی به انسان می دهد . گرچه نداشتن جذابین کافی ، انسان را برای ادامه مطالعه ترغیب نمی کند ولی خوب ، خبار مربوط به رسانه ملی و فیلمها و سریالهای تلوزیون همیشه برای عموم قابل پیگری است .

نکته قابل توجه این است که جام جم بیشتر د صفحه اول ، حجم وسیعتری از اطلاعات مربوط به یک خبر خاص را در اختیار مخاطب قرار می دهد ، شیوه ای که در کیهان و شرق کم رنگ تر است .

 

 

 






» مطلب بعدی : تعبیر رویای اردوغان


» مطلب قبلی : عربستان در باتلاق یمن خواهد ماند ؟


ادامه مطلب...